Pinterest voor ontwerpers

Sinds februari 2012 ben ik (enthousiast) gebruiker van Pinterest en eigenaar van 41 boards, 1137 pins en 123 likes. Maar waarom eigenlijk? Om dit uit te leggen een aantal voorbeelden.

—–
1. Verzamelwoede: flexibele logo’s

Pinterest Polymorphic Identity Systems

Het bovenstaande voorbeeld laat mijn laatste ‘pins’ zien van mijn board ‘Polymorphic Identity Systems’. Een verzamelplek en visueel overzicht van flexibele logo’s en huisstijlen (280 afbeeldingen, 81 volgers). Update (2013.09.13): 443 pins, 301 volgers.
—–

2. Onderzoek en interactie: Nederlandse merken op Pinterest

Eén van de eerste creatieve marketing acties op Pinterest (Peugeot campagne) inspireerde me om te onderzoeken of Nederlandse bedrijven al actief waren op Pinterest. Dit bleek medio maart-april slecht sporadisch voor te komen.

Het overzicht van Nederlandse accounts op Pinterest (Pingids) vermeldde voornamelijk individuele gebruikers (Nr 1: Ank, 113450 volgers) en tijdschriften (Nr.3: 101Woonideeen, Sanoma Media, 3532 volgers). Voorlopig heb ik ongeveer 50 bedrijven gevonden die een officieel en zakelijk profiel onderhouden.

De leukste Nederlandse acties op Pinterest die ik heb kunnen vinden;
#Collectievissen. Musea en bibliotheken spelen en delen hun collectie door creatief gebruik van deze hashtag.
Design your Bin entries.  Een designwedstrijd van Brabantia.

—–
3. Inspiratie en co-creatie

Het volgen van andere gebruikers en/of boards levert een interessante stroom van beelden op, die inspireren en soms activeren om te ‘repinnen’. Ook is het mogelijk om populaire onderwerpen (Art & Design) te volgen óf om een leuk kadootje te zoeken in een bepaalde prijscategorie.

Bovendien is het erg eenvoudig om een board te delen met een collega of opdrachtgever; dit biedt de mogelijkheid om samen een ‘moodboard’ te maken en te delen.

Voor meer informatie over Pinterest en de creatieve mogelijkheden kun je hier een kijkje nemen.