Gesignaleerd: nieuw keurmerk goede doelen

Ontwerp: onbekend

De logo’s van de Nederlandse goededoelenstichtingen (circa 20.000) kenmerken zich veelal door kleurige handen, huisjes, mensfiguren en kunstzinnige script-letters. Zo niet de keurmerken die de goede bedoelingen van deze organisaties moeten waarborgen. Sinds kort (20 mei 2010) is er een nieuwe speler op de chari-markt; het Keurmerk Goede Doelen (KGD). Een verkeersbord-achtige verschijning die goed aansluit bij concurrent CBF-keur. Rest de vraag: wat is nu eigenlijk het onderscheidende karakter van een keurmerk?

Een merk is een teken waarmee de afzender zich kenbaar maakt als eigenaar, producent of zender van een boodschap (1). In het geval van een keurmerk betreft het de laatste; een kwaliteitsoordeel over een product of dienst (van derden), afkomstig van een betrouwbare bron. Denk aan het gebruik van zegels in de oudheid (teken van rechtmatigheid, persoonlijkheid of geheimhouding)(2). Het waarmerken van authenticiteit dmv een lakzegel is echter geen alledaagse bezigheid meer, maar de representatie word nog wel gebruikt: een ronde vorm met typografie (liefst in kapitalen) en een steunkleur (rood/oranje). Een vinkje (V) of duim-omhoog (OK) wordt ook wel gebruikt, maar komt wat lichtvoetiger over. In de papieren certificaten zit vaak een watermerk of een complex figuur van herhalende patronen.

De tekening van dit nieuwe merk (KGD) is weliswaar compact en doet denken aan een stempel, maar erg origineel of verfijnd is het niet. Het mist een duidelijke initiaal en de kleurstelling doet me denken aan de VVD. Waarom eigenlijk geen groen om de MVO-doelstellingen te onderstrepen, of zaait dat weer verwarring met de milieu sector? Dit zou een vraag kunnen zijn aan de ontwerper van het keurmerk…

De betrouwbaarheid van het keurmerk (of certificaat) is dus belangrijk voor zowel de consument als de leverancier of dienstverlener, in dit geval de goede doelen. Wij willen allemaal dat ons geld (4 miljard euro per jaar) goed terecht komt. De voorzitter van de KGD, Bart Hartman, vindt het tijd dat goede doelen beoordeeld moeten worden op hun prestaties. Ex-minister Bert Koenders steunde de lancering van het nieuwe merk. Ik vind het prima, zolang de KGB maar niet aan deur komt.

Kosten
CBF (aanvraag | hertoetsing | per jaar) 5.350 euro, 2.690 euro, 410 – 8.125 euro
KGD (per jaar) 400 euro
KGB (per jaar) 600 euro

Bronvermelding:

Marks of Excellence, Per Mollerup (1)
Spectrum Opzoekboek Symbolen, Hans Biedermann (2)

Keurmerken Goede Doelen
CBF
KGD
KGB

Goede doelen vergelijken
Geefwijzer
Goededoeletest
Goededoelengids
Allegoededoelen
Goededoel

Catalogus keurmerken

Keurmerken naar logo

Marketing tips voor goede doelen

‘Nieuw Keurmerk al omstreden’ Joop Bouma (Viceversa, vakblad over ontwikkelingssamenwerking)