Inspiratie september

Anders dan deze foto doet vermoeden geen inspiratie uit fashion- of lifestyle magazines (Vogue), maar wel een uitgebreide selectie van de welbekende titels.

Skepter #3 – Ai vriend of vijand?
Overdrijven was een kunst (Jaco Berveling) – Met AI zijn in een handomdraai nepfoto’s te creëren. Liegen met foto’s is niet nieuw. In de Verenigde Staten werden al ruim honderd jaar geleden kijkers met Tall-Tale-briefkaarten (1905 William H Martin) op het verkeerde been gezet. Noot redactie: op het internationale fotofestival ‘Les Rencontres d’Arles’ was onlangs het project Farmer (Bruce Eesly) te bewonderen, dat een geslaagd en mooi hedendaags voorbeeld is van voornoemde artikel.
Ai verzint en bestrijdt beeldfraude in de wetenschap (Anouk Broersma) – Beelddetective Elisabeth Bik zoekt met tools (ImageTwin of Proofig) naar beeldfraude.
Bionisch lezen (Hans van Maanen) – Typografiestudent Renato Casutt claimt dat Bionic Reading (waarbij de eerste letters van een woord vetgedrukt zijn) iedereen helpt sneller lezen. Neuropsycholoog Joshua Snell stelt echter dat er geen significant verschil is tussen “Bionic-‘ en ‘Normaal-‘ lezen. Toch vindt hij het ‘nu simpele idee’ aardig en methodisch te verbeteren. (zie ook; Dyslexie, mythe of mode. Skepter 27.2). Bron: Skepter

Pf – Fotografie Magazine #4 – Variaties in straatfotografie
Advertentie: Bredaphoto.nl
Met oa 9 tips voor straatfotografie
Bedrukt papier is een verborgen verleider (Rob Becker) – Interview met Freek Kuin (drukkerij Rob Stolk). Over monsterstalen (metaal, glas, wol), critical raster FM3, extended colours, skeletzwart als vijfde kleur en kostenverdeleing (1/3 papier 1/3 binden 1/3 lithografie, kleurproeven etc).
Geïnspireerd door een houten camera uit Afghanistan (Lilian van Rooij) – Een interview met Marco Batenburg, als onderdeel van een mentorproject.

Pf #5 – Breda Photo
Promo: Chris Killip – Fotomuseum Den Haag
Rubriek ‘Snelcursus’ – Een camera, een idee én puf (Jan Dirk vand der Burg). Over de waan om originele ideeën te hebben. Bijvoorbeeld om portretten te maken van mensen met namen van BN-ers, maar het niet zijn. (spoiler, reeds gedaan, oa Panorama en AD rubriek). Of een fotoboek over ‘olifantenpaadjes’, reeds gerealiseerd door oa Jan Verhagen uit St Oedenrode. Dus > ‘Standing on the shoulders of giants’ met eigen vingerafdruk.
Rubriek ‘Het icoon’ – Sanne Sannes: de surrealistische beroepsvoyeur (Rob Moores).
De directheid van Bertien van Manen (1935-2024). Koos breukel.
Artikel ‘De website als galerie (Robert Theunissen).
Fotoboek (Rob Becker). Interview met Clemens Valk.
TopazLabs Photo Ai 3.

Psychologie magazine #10
Cover illustratie: Carolin Löbbert

Beleggersbelangen #34 #35 #36
Kooptips; Samsung, Fugro, Paypal – Ralph Lauren, Nepi Rockcastle, Galapagos – Burlington Stores, Technogym, HAL Trust, Dell

FD 5 september
Over emballage-oplossingen; Tomra (marktleider) en Envipco (uitdager nieuwe markten).
Het is stil aan de berenkant. […] Joe Sixpack spaart nog maar 3,9% van zijn inkomen, bijna het laagste percentage sinds de grote financiële crisis. (column Corné van Zijl)
Grote bedrijven trekken zich terug uit diversiteitsbeleid (5 bedrijven zijn inmiddels zo ver gegaan dat ze zich hebben gedistantieerd van de Human Rights Campaign (HRC), de grootste Amerikaanse organisatie die strijdt voor lhbti-rechten, meldt The Wall Street Journal donderdag.).

Villamedia magazine augustus
Tooltips van Nele Goutier. Whisperer timestamped (speech recognition, zie ook als mac app) en liveportrait (playground).
Het Dossier – persbreidel. SLAPP uitgelegd (publieke intimidatie om publieke debat te ondermijnen).
Apache-hoofdredacteur Karl van den Broeck. Interview met Zembla-journalisten Roelof Bosma en Marco de Lange. Nachtfotograaf Raymond van Mil. Advertentie: Smartocto.ai

Marketing Tribune #11 – Merkpositionering
Boek ‘Werk aan je merk’ van Marta Klement
Onderzoek dynamiek LGBTQ inclusiviteit vs pinkwashing (Publicis NL en Boomerang Agencies ism Pride is Not an Ad – PINAA).
Merkpositionering ‘De plek die jouw merk inneemt in het hoofd van de consument’ > Door (1) branding, sterk merkbeeld dat aansluit bij je positionering, waaronder merknaam, logo, kleuren, typografie en visuele stijl (2) communicatie (3) productontwikkeling (4) klantenservice (5) partnerships. Kijk uit voor (1) marktontwikkelingen (2) consumentengedrag (3) concurrentie (4) technische ontwikkelingen (5) demografie (6) crisismanagement.
Interview Marcel Aalders RM – Merkpositionering als vak is het definiëren en activeren van dit netwerk van associaties, wat mensen denken/zeggen/voelen van een merk. Dit werkt als een kompas. Niet alleen voor werving, maar ook voor bestaande klanten.
Julian Stevense (Brandgurus) – Creativiteit helpt organisaties beter te presteren. Onderzoek van McKinsey toont aan dat organisaties die creativiteit omarmen niet alleen innovatiever zijn, maar in 70% van de gevallen ook meer uitkeren aan aandeelhouders.
Column Jeroen Oosterbaan – Gen Alpha – No Go is om ze te tapen (net zo gedragen) of praten over NPC (Non Playable Characters; mensen die zelf geen beslissingen nemen of zelf nadenken). GenAlpha wept/Oktil het liefst de wereld redden.
Nieuwe campagne Madurodam ‘Dat had je niet gedacht he’ > focus van miniaturen naar belevenissen en grotere atracties.

IP 2024-06 – Impact van Ai
Elon magazine uitgelicht, een kunstproject van Gigacities Collective.
Het Belgische Textgain bouwt aan CaLICO, een LLM die haatspraak herkent.
Moonlit maakt jurispredentie en wetgeving van EU beter doorzoekbaar.
Artikel (deel 9) van Simon Been over de knellende wetten en informatieoorlog in wording.
BI-dokter Joris Broeren, Haga Ziekenhuis.
Boek ‘Nog slimmer studeren met Ai’ (Mirjam Pol). Twee edities, voor de hogeschool en universiteit (reeds besteld).
Chatten met je document via chatpdf of NotebookLM (met oa audio overview!)

Onze Taal – Sept/Okt
Brat meme – CharliXCX steunt Kamala (Kamala IS brat) – Zie ook uitleg VRT
Cover: studio Mals
Taalvermenging, met bv ‘In other words’ of ‘Ik was aan het chatting/surfing’